Aansluiten bij de belevingswereld

van het kind

Aardrijkskunde en geschiedenis boeiender bij de kinderen brengen, dat was het uitgangspunt toen het team van Het Mozaïek op zoek ging naar nieuwe methodes. VierKeerWijzer biedt dit voor de kinderen vindt leerkracht Harry Timmerman. “Ieder kind leert anders. De één leert door doen, de ander moet het ‘voor zich zien’ en een derde moet de informatie eerst voor zichzelf ordenen voor het te kunnen begrijpen.”

Voor het derde jaar wordt nu op deze manier gewerkt. Het team en de kinderen zijn enthousiast. “Je spreekt kinderen aan op hun eigen intelligentie, we doen iets dat echt bij het kind past.

Zo kom je veel makkelijker tot leren en onthoud je de geleerde dingen ook beter. Uiteraard kun je als leerkracht kinderen sturen ook buiten hun comfortzone te gaan.”

Inkijkje in andere tijd

Volgens Harry zit er meer beleving in de lessen en kan hij beter differentiëren in aanbod en tempo.

"Je spreekt
kinderen aan
op hun eigen
intelligentie, we
doen iets dat echt
bij het kind past."

“Vroeger was er één les voor iedereen, nu kan ik veel makkelijker aansluiten bij de belevingswereld, de interesse en het niveau van kinderen. Dat levert prachtige resultaten op.” Zo maakte een groep leerlingen koolsoep uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog. “Niemand vond het lekker, maar het gaf wel een mooi inkijkje in die periode.”

"Toch is het zo, dit is puur genieten"

Beroep doen op natuurlijke nieuwsgierigheid

Het lievelingsvak van Harry is geschiedenis. Dat hij nog meer plezier zou krijgen in het geven van dit vak kon hij zich bijna niet voorstellen. “Toch is het zo, dit is puur genieten. Je spreekt kinderen aan op waar ze voor open staan. We doen in alle groepen een beroep op hun natuurlijke nieuwsgierigheid. Kinderen zijn leergierig zonder dat ze het weten. Daar maken we nu optimaal gebruik van.”

Harry Timmerman