"Heerlijk wegdromen en

fantaseren bij een boek"

Plezier in lezen, daar gaat het om volgens Ineke van der Zaan, leerkracht van groep 3/4. “De eigen schoolbibliotheek helpt daar enorm bij. Met een groot aantal enthousiaste ouders is er een prachtige bibliotheek ontworpen en gerealiseerd. Een ruimte die uitnodigt en stimuleert om te lezen. Ouders helpen dagelijks bij de uitleen van de boeken en maken de bieb gezellig in de sfeer van verschillende thema’s.”

Er wordt in groepjes een tekst gelezen en dan worden er vragen gemaakt. Die stellen de kinderen daarna aan elkaar. Ineke ziet dat kinderen enthousiast worden van deze manier van werken. “Ik hoorden ineens ‘Staat dat erin, dat heb ik helemaal niet gezien,’ waarop een andere leerling zei dat de tekst nog een keer gelezen moet worden. Een bijzondere gebeurtenis, ik genoot! Daarmee gaan automatisch de resultaten omhoog.”

“Wauw,
wat gebeurt er in mijn klas?”

Ineke hoort regelmatig ‘Hoi, we gaan begrijpend lezen’ en dat was ze niet gewend. “We doen minder technisch lezen en meer leesbeleving om het niveau omhoog te krijgen en dat wordt gewaardeerd. Regelmatig denk ik wauw, wat gebeurt er in mijn klas?” zo vertelt ze stralend.

Als het uit jezelf komt, wil je echt leren

Als er gewerkt wordt over het thema ‘dieren’ kunnen kinderen kiezen over welk dieren ze iets willen leren? De themacollectie wordt gehaald bij de lokale bibliotheek. Daarbij zitten informatieboeken, maar ook verhalende boeken waarin dieren centraal staan. “Leerlingen zoeken zelf hun boek, hun intrinsieke motivatie helpt daarbij. We willen ingaan op de interesses van het kind. Kleine kinderen stellen vragen, dat blijven we prikkelen. Als het uit jezelf komt, wil je echt leren.”

Samen op de kussens lezen

Lezen is belangrijk, je hebt het voor alle vakken nodig. Ook voor de jongste kinderen is het belangrijk dat ze lezen als leuk ervaren. De kleuters hebben in de schoolbieb een muizenhuis met een muis die opdrachtjes geeft. Ook wordt er samen op de kussens in de bibliotheek gezeten om gezellig samen te lezen. Kinderen gaan vanuit eigen interesse en op het eigen niveau aan het werk. “Differentiëren gaat vanzelf, een kind pakt een boek op zijn leesniveau. Heerlijk wegdromen en fantaseren bij een boek is de ultieme leesbeleving en dat bereiken we mede door deze nieuwe aanpak,” aldus Ineke van der Zaan.