“Als kleuter zitten dingen in je

hoofd als je het hebt ervaren”

Thematisch werken, dat is waar de kleuterleerkrachten op Aan Boord erg blij van worden. “Je sluit aan bij de beleving van het kind,” zo legt Marieke Berk, leerkracht van groep 1 uit. Je kunt haar niet bozer krijgen dan te zeggen dat kleuteronderwijs knippen, plakken en buitenspelen is. “We sluiten aan bij wat het kind nodig heeft en waar het om vraagt. We leren spelenderwijs, maar we verlangen wel iets van ze.”

De pakjes van Sinterklaas worden omgetrokken om vormen te leren, ze worden op volgorde van groot naar klein gelegd. “Dat allemaal zonder dat er druk op zit of een kind het gevoel heeft dat hij iets ‘moet’.” De kerstballen worden op de weegschaal gelegd om te weten welke zwaarder is. We leren hier met het hart, hoofd en handen. Zo leer je dus ook rekenen.” Bij de kleuters is een themamuur. Hierop is te zien waar aan gewerkt wordt bij godsdienst, muziek, (kunst)werken, woordenschat, doelen, regels, taal en rekenen. Zo kan iedereen zien wat er ‘leeft’ in groep 1 en 2.

Cijfer van de week

Naast de letter van de week, is er nu ook een cijfer van de week. Iedere dag wordt de dag benoemd en wordt gesproken over de datum en de maand. De kinderen worden uitgedaagd om allemaal iets roods te zoeken in de klas. Daarna wordt er een andere kleur gekozen. “Als kleuter zitten dingen in je hoofd als je het hebt ervaren, daar sluiten wij bij aan.”

“Als je verder kunt,
mag je verder”

Voor kleuters naar groep 3 kunnen, moeten ze een aantal zaken beheersen. Dat is te zien op de doelenmuur op de gang. “De doelenmuur is in ontwikkeling. De doelen worden vanuit het kind opgesteld op de muur met pictogrammen. Zo zien ook ouders waar hun kind mee bezig is.” Werken op je eigen niveau is voor Aan Boord erg belangrijk. “Als je verder kunt, mag je verder. Op de doelenmuur kunnen kinderen zien waar ze zitten en geven aan dat ze meer willen leren omdat ze zien dat er meer is. ‘Ik kan tellen tot vijf maar ik wil leren tellen tot 10.’ Dan gaan we daar samen mee aan de slag. Zo proberen we de overgang naar groep 3 zo soepel mogelijk te maken.

Marieke Berk, leerkracht van groep 1