De lesstof nét even anders aanbieden

Matthias Bloemert pakt als onderwijsassistent de lesstof nét even op een andere manier aan, waardoor het kwartje ineens wél valt. Kinderen die meer stof aankunnen worden door Matthias uitgedaagd met extra werk. ‘Werkt iets niet? Dan doe we het gewoon op een andere manier.’

‘We passen ons aan op de manier waarop een kind het beste leert. ‘Hoe zou jij de tafels willen leren?’, vraag ik dan. ‘Gewoon stampen of spring je liever touwtje en noem je elke keer dat je springt het antwoord? Binnen de kaders die we stellen, hebben kinderen enorm veel vrijheid. Ben je praktisch ingesteld en heb je het nodig om met blokjes te bouwen om een som uit te rekenen? Of vind je dat juist niet prettig? Het is allebei goed.’

Taal- en rekenspelletjes

‘Als onderwijsassistent begeleid ik gedurende de week kinderen van groep 1 tot en met 8 die extra uitleg nodig hebben, die meer aankunnen en hoogbegaafde kinderen. Leerlingen die moeite hebben met de lesstof help ik om deze beter te begrijpen. Als de droge stof niet aankomt, dan doen we het op een andere manier. Met taal- en rekenspelletjes, bijvoorbeeld. Mooi om te zien hoe kinderen dan met sprongen vooruitgaan!’


‘Hoe wil jij iets leren?’

- Matthias


‘We werken op dezelfde manier en stellen hierbij het kind centraal. Dit zorgt voor herkenbaarheid en rust. We hebben hierin oog voor ieder kind en proberen zoveel mogelijk aan te sluiten op hun belevingswereld. Ook voor kinderen die meer zorg of begeleiding nodig hebben trekken we samen op.’

In gesprek

‘Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, is er de O&O-groep en kiezen zelf het onderwerp en wat ze willen leren/onderzoeken. Ze presenteren wat ze hebben geleerd en ik kijk dan samen met ze op dat proces terug. Sommigen vinden dat lastig, anderen duiken er diep in. We gaan altijd in gesprek en helpen kinderen zodat ze allemaal, op hun eigen niveau écht aan het leren zijn.’

Deel dit artikel