Positief gedrag

wordt beloond

Alle kinderen worden gezien op De Branding. Alle leerkrachten geven de kinderen een hand bij binnenkomst om direct contact te hebben. “Kinderen voelen zich gezien, we zien ze ook echt. Wij leggen de nadruk op het positieve gedrag. Heel bewust leren we gedrag aan, geven we complimenten en stimuleren we goed gedrag,” zo legt Mirjam Morren, leerkracht, uit.

Hoe ga je met elkaar om? Wat zijn de regels? Twee voorbeelden die centraal staan op deze basisschool die werkt met Positive Behavior Support. “Wij zijn ervan overtuigd dat je goed gedrag kunt leren door het voor te doen.

We gaan dus ook echt met de kinderen naar de wc om de kinderen daar te leren hoe je wc achterlaat en dat je je handen moet wassen.” Dit allemaal zodat het kind het plaatje in het hoofd krijgt en het zo beter kan onthouden.

Complimenten sparen

De Branding gebruikt meerdere manieren om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarvoor worden de methodes Kinderen en hun sociale talenten, Rots en Water en PBS gebruikt.

Mirjam en haar collega’s lopen met bandjes om hun arm door de school. Er wordt er een bandje uitgedeeld bij een compliment. Onder het motto ‘You never know when you get a surprise’. Iedere volwassene binnen de school start de dag met tien bandjes en die moeten, dit is een streven, aan het einde van de dag op zijn.

De jongste kinderen mogen bij tien bandjes een cadeautje uitzoeken bij de directeur. De oudere kinderen sparen met de groep voor een zelfgekozen groepsbeloning.

‘You never know when you get a surprise’

Veiligheid met respect

Gewenst gedrag wordt benoemd. Je hoort dus 'We lopen zachtjes en rustig door de gangen en vergeten niet onze spullen op te hangen. Rennen en roepen doen we op het plein, dat is pas fijn! De vier waarden die wij als team belangrijk vinden zijn veiligheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid en respect. Vanuit die waarden werken wij. Kinderen kennen die waarden ook. We leggen ook uit waarom we dingen doen. Wij lopen op de gang omdat het veilig is, we zijn stil op de gang of praten zachtjes zodat andere klassen niet gestoord worden en dat heeft met respect te maken.”

Goed gedrag stimuleren en belonen

Er worden thema’s gekozen om de regels duidelijk te krijgen. Zo kan het om fietsen gaan. Dan wordt er gesproken over waar je mag fietsen en hoe je je fiets netjes wegzet. “Goed gedrag is normaal. Wij verwachten van de kinderen dat ze goed gedrag laten zien en dat willen we stimuleren en belonen. Goed voorbeeld doet volgen.”