Kinderen ontdekken hun
talent
tijdens de ateliers

Uitvinden waar je talent ligt. Daar draait het om bij de ateliers op De Zevensprong. “Daarbij wordt er gewerkt aan veel meer,” zo legt Petra de Leeuw, leerkracht van groep 6 uit. “We werken met meerdere groepen tegelijk; luisteren, elkaar helpen en samenwerken horen daar ook bij. Er gebeurt zoveel tijdens deze creatieve middagen, het is echt genieten.”

Petra vindt de zoektocht van haar collega’s ook prachtig om te zien. “Ineens hoorde ik ‘Wil jij bij mij muziek doen, dan geef ik bij jou een creatieve les.’ Het is de kunst dat iedere leerkracht zijn eigen talent ontdekt en inzet. Dan is het heel leuk om te ervaren dat daar ook onderling gebruik van wordt gemaakt.”

Bewust worden van wat je kunt

Petra vindt het een voordeel dat de nadruk even niet ligt op het cognitieve deel. “Ouders vinden het fijn dat er aandacht is voor meer dan rekenen en spelling.” Kinderen worden zich bewust van wat ze wel kunnen. Petra glimt van trots als ze vertelt over het meisje dat erg blij werd van het atelier fotografie.

Petra de Leeuw, leerkracht groep 62

'Wil jij bij mij
muziek doen, dan geef ik bij jou een creatieve les .'

“Het kind genoot en vertelde enthousiast thuis dat ze niet zo goed was in rekenen, maar wel in fotograferen. Zo gaaf dat kinderen ontdekken wat ze kunnen en wat ze leuk vinden.”

Samenwerken met oudernemers en ouders

De ateliers worden vier keer per jaar gegeven. Het zijn blokken van drie

middagen. Het aanbod is divers. De Zevensprong werkt samen met ondernemers en ouders die hun passie graag overdragen. Een kleine greep uit het aanbod: muziekles door De Meerpaal, ouders geven haken en fotografie en leerkrachten bieden aan waar zij goed in zijn. Een PowerPoint met uitleg is de start. Daarna schrijven leerlingen zich in. “We kunnen niet iedereen zijn eerste keuze geven, maar hoe gaaf is het dat

een jongen die geen zin had in kunstschilderen nu trots zijn schilderij in zijn slaapkamer heeft hangen?”