Actief Leren

Aardrijkskunde, biologie en geschiedenis boeiend bij kinderen brengen. Hun nieuwsgierigheid prikkelen en ze zelf op ontdekkingstocht laten gaan. Dat doen we bij ons op school met de methode VierKeerWijzer. Leerkrachten Harry Timmerman en Albertine van Minnen vertellen daar enthousiast over. ‘Ieder kind leert anders.’

‘Ieder kind leert op zijn eigen manier’

- Albertine

Waslijn met kaartjes

‘In de klas hangt een waslijn met allerlei opdrachtkaarten. Kinderen kiezen hier een opdracht uit en na de instructie werken ze verder op het leerplein. Alleen of in een groepje. Kinderen zijn leergierig zonder dat ze dat zelf door hebben. Met VierKeerWijzer maken we daar optimaal gebruik van. Ze inspireren elkaar ook, doordat ze het eindresultaat presenteren voor de klas.’

Chromebooks

‘Elke leerling in de bovenbouw heeft een Chromebook tot zijn beschikking. We leren ze bijvoorbeeld hoe ze een goede zoekopdracht formuleren. In de middenbouw werken kinderen met tablets en er is een aantal Chromebooks per klas beschikbaar. Zo maken we ze er al een beetje wegwijs mee.’

Creatieve werkplaats

‘Er zijn meerdere manieren om met een onderwerp bezig te zijn en daar speelt VierKeerWijzer op in. Je spreekt kinderen aan op hun eigen intelligentie en laat ze iets doen dat écht bij ze past en soms ook iets dat niet in hun straatje past. Daar kunnen ze dan in groeien. Ze onthouden de stof hierdoor ook beter. De tijd dat kinderen met vakken als aardrijkskunde, biologie en geschiedenis een verhaaltje lezen en vragen moesten beantwoorden, is voorbij.’

Groen schoolplein

‘We zijn plannen aan het maken om het schoolplein meer met het leerplein te verbinden. Een uitdagend schoolplein voor alle leerlingen. Niet alleen als je van voetballen houdt of graag in de zandbak speelt. Maar ook als je lekker wilt chillen, verstoppertje wil spelen of beestjes wil zoeken. Ieder kind is nu eenmaal anders.’

Deel dit artikel